سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

گروه بورس: رکورد بیشترین میزان افزایش شاخص بورس در تاریخ 46ساله این بازار در مبادلات روزگذشته شکسته شد.

بورس

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران که از ابتدای شهریور تاکنون مدام رشد کرده است در دادو ستد‌های روز گذشته رکورد جدیدی از خود به جا گذاشت و با 359واحد افزایش از مرز 27هزارو 440واحد عبور کرد. این بالاترین میزان رشد شاخص بورس در تاریخ 46ساله این بازار است. پیش از این بالاترین میزان رشد شاخص بورس مربوط به 27فروردین سال‌جاری بود که شاخص کل بورس تهران توانسته بود به 27هزارو281واحد برسد اما از اردیبهشت سال‌جاری تاکنون روند نزولی قیمت سهام شرکت‌ها باعث کاهش شاخص بورس شده بود.

شاخص بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران است، یک فرمول ترکیبی است که نشان می‌دهد میزان سود سالانه و همچنین قیمت سهام شرکت‌های بورس چقدر رشد یا کاهش داشته است. در واقع رشد آن به‌معنای رشد دارایی سرمایه‌گذاران است. کارشناسان بر این باورند که افزایش تورم و همچنین افزایش قیمت دلار از دلایل رشد شاخص بورس و افزایش سود سهام شرکت‌های بورس بوده است.

دلایل رشد شاخص

در همین رابطه علیرضا عسگری مارانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا رشد قیمت ارز دلیل افزایش شاخص‌های بورس تهران بوده است، گفت: اصولا وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد در درجه اول اثر خود را در قیمت کالاها نشان می‌دهد، به‌معنای اینکه با افزایش قیمت دلار قیمت کالاهایی مانند طلا، نیکل، آلومینیوم، سرب، روی، گندم، برنج و همه اقلام و کالاهای دیگر افزایش می‌یابد.

وی افزود: با توجه به اینکه بنگاه‌های اقتصادی فروشنده این اقلام و کالاها هستند در نتیجه با افزایش قیمت این کالاها سود این شرکت‌ها نیز افزایش می‌یابد و این موضوع اثر خود را درقیمت سهام شرکت‌ها نشان می‌دهد. وی توضیح داد: به ‌طور شفاف‌تر با افزایش قیمت دلار سود شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی، سیمان، فولاد، مس و سنگ آهن رشد کرده است و باعث شده پیش‌بینی سود سهام این شرکت‌ها رشد کند، ضمن اینکه سود برخی از شرکت‌های بورس بیشتر از پیش‌بینی‌های آنها در گزارش‌های شش ماهه بوده و این موضوع اثر خود را اکنون در بازار نشان داده است.

عسگری مارانی درادامه به سیاست‌های ارزی دولت اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است دولت به هر دلیل فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا نکرد اما گویا تصمیم گرفت این مرحله را ابتدا با افزایش قیمت‌ها در بازار ارز آغاز کند که اگر این روش به سیاست آزاد‌سازی‌ قیمت‌ها منجر شود می‌تواند مثبت باشد.

آزادسازی قیمت‌ها

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: اتفاقی که شایعه آن در حال حاضر شنیده می‌شود و من امیدوارم که صحت داشته باشد موضوع آزاد‌سازی‌ قیمت‌هاست، چرا که وقتی تولید‌کننده‌ها مجبور شوند مواداولیه خود را با دلار آزاد وارد کنند، قیمت فروش محصولات آنها نیز به‌طور خودکار شناور می‌شود، چرا که قیمت‌گذاری مفهوم خود را از دست می‌دهد و اساسا سیاست‌ قیمت‌گذاری محصولات به‌طور خودکار از بین می‌رود. وی با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد عقلانیت درنحوه قیمت‌گذاری محصولات در آینده ادامه داد: دولت مرحله اول هدفمندی را یا نتوانست یا نخواست درست اجرا کند اما به جای آن اجازه داد قیمت ارز بی‌محابا افزایش یابد که این موضوع اثرات تورمی خود را دارد و باید به آنها نگاه شود.

وی افزود: به اعتقاد من دولت باید این بلوغ را داشته باشد که اجازه دهد با سیاست‌های حمایتی و تشویقی نقدینگی موجود در کشور به سمت بازار سرمایه حرکت کند. به‌طور مثال با افزایش معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه سرمایه‌گذاران را تشویق کند تا در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

بورس 200 هزار میلیاردی

عسگری مارانی با اشاره به اینکه با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بورس، ارزش کل بورس تهران به راحتی می‌تواند در کمتر از یک سال به 200هزار میلیارد تومان برسد، تصریح کرد: اگر در مقابل افزایش معافیت‌های مالیاتی در بازار سرمایه مالیات سپرده‌گذاری و همچنین اوراق مشارکت افزایش یابد به‌راحتی بخش زیادی از نقدینگی به سمت بازار سهام حرکت می‌کند و این به نفع تولید، اقتصاد و خود دولت است چرا که بازار سرمایه یک بازار مولد است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:تا قبل از سال 1370هیچ سهامداری نمی‌توانست بیش از 10درصد از سهام یک شرکت را داشته باشد، اگر دوباره این قانون اجرا شود بسیاری از نهاد‌های بزرگ مجبور به واگذاری سهام شرکت‌های زیر‌مجموعه خود تا سقف 10درصد می‌شوند که همین موضوع منجر به افزایش ارزش بازارسرمایه می‌شود و می‌توان بخش زیادی از این نقدینگی را به سرمایه‌گذاران خرد واگذار کرد و این خود نوعی خصوصی‌سازی‌ است.

کد خبر 185809
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز